Aan hittegolven kwam geen einde.
Helaas zaten we nu op het Canal entre Bourgogne et Champagne en met temperaturen tot 38 gr. De ergste hitte
zijn we doorgekomen in Froncles. Het
kanaal loopt langs een steile bergrand, die ons tot half elf schaduw gaf. De boot afdekkend met zonwerende lappen kreeg
je rond 5 uur schaduw van een hoge heg. Zwemmen is er niet bij in het ook door
de hitte te vieze kanaal. Veel douchen dus
. Er is stroom, water en goede WIFI aan de kade. Het was ook een camperplaats, waar iedereen
bleef hangen onder zijn eigen boom. In
het dorp zijn 2 bakkers, een slager, presse en een Carrefour Express. Meer hadden
we niet nodig om de tropische dagen door te komen. Voor varen en sluizen was
het veel te warm. Een uurtje 'rondlopen' in de Carrefour expresse met prima
airco, dan kon je er weer even tegen. Een week lang niksen! En toen het onweer
en de regen begon hebben we van de campers hartelijk afscheid genomen. Praatjes
over het warme weer gaf na een week een enorme band. Iedereen vertrok opgelucht
dezelfde dag naar aanleiding van de toekomstige slechtere weersberichten !
TIJDELIJK ONDERKOMEN
Halverwege het kanaal, waar geen botenverhuurders, zijn
komen wij de grootste huurboot van 'Le Boat', type Horizon 14,99 meter lang, tegen.
Vaarbewijs is nodig vanaf 15 meter ! Dus geen vaarbewijs nodig en aan boord een
keurig Frans echtpaar. Ze hadden hun huis verkocht en konden over een paar
maanden pas hun nieuwe betrekken. Zij
huurden geen vakantiewoning, maar een boot.
Vertrokken uit Saint Jean de Losne en hun plan is om na het Canal tussen
Bourgogne en Champagne rechtsaf via het Canal tussen de Marne en de Rijn naar
Nancy en vandaar via het Canal des Vosges en de Petite Saône terug te varen
naar het vertrekpunt, ca 650 km. Onderweg familie en vrienden bwzoekend. Op
zich een prima plan, maar deze boten hebben slechts voor 3-4 weken diesel aan
boord. Wij lagen in Joinville, vlakbij een grote supermarkt met tankstation. De
'schipper'met zijn vrouw is zeker 3x met jerrycans heen en weer gelopen. Tja en verderop rechtsaf naar Nancy krijgt
hij problemen. Op het hoogste punt bij
de tunnel van Mauvages is een vaarstop
vanwege te weinig water en dat zal op korte termijn niet verbeteren.
Linksaf is ook geen optie. Dan moet je via de kanalen van Bourgondië met een
grote omweg terug, waar binnenkort ook een tekort aan water dreigt. Er zit
niets anders op dan het Canal tussen Bourgogne en Champagne weer terug te varen.
Hij weet in ieder geval wáár hij op de terugweg kan tanken !
MIKO
Zoals de Castellane-toren
het boegbeeld is van het Champagnehuis in Epernay, zo staat in Saint
Dizier de toren van Miko. Van de ijsjes op een stokje. Zij vonden uit dat met
kokosolie het ijs bleef plakken op een stokje. Opgezet door een Spaanse
emigrant in 1920 is MIKO ( samenvoeging van
MI, eerste letters van de zoon van een familielid en de laatste letters van hun
hond KO ) uitgegroeid tot een bedrijf
met 6000 werknemers in 1970-1980. Zij hebben zelfs 20 jaar lang een wielerploeg gesponsord
in de Tour de France. In de jaren 90 kregen de erfgenamen ruzie over de erfenis
en het bedrijf is in verval geraakt en opgekocht door Unilever. Elders, maar wel in
Saint Dizier, is een nieuwe fabriek gebouwd.
De toren is nu Mikomuseum en op het oude fabrieksterrein aan de haven zijn
een cinemacomplex en luxueuze
appartementen gebouwd. Langs het kanaal is de MIKO-toren een opvallend bouwwerk
in een verder niet opvallend stadje. Zoals in Amsterdam worden oude
bedrijfsterreinen nieuwe originele
woonwijken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten