zondag 27 mei 2012

2012-5-22


DE PLATANEN LANGS HET CANAL DU MIDI
De 42000 platanen, sommigen al meer dan 200 jaar oud, langs het Canal du Midi zorgen ervoor in de zomer dat het water in het kanaal  minder snel verdampt en voor schaduw voor de bemanning van de boten. De wortels die in het kanaal groeien fungeren als bolders om aan te leggen en het is prachtig om onder deze groene tunnel door te varen. Dit zal helaas niet lang meer bestaan. Het kanaal wel gelukkig, maar de 10% van de bomen is aangetast door een voor hen dodelijke ziekte, veroorzaakt door een schimmel, Cerastocystis platani. Al in 1929 ontdekt in New Yersey in de VS zijn sporen van deze schimmel via munitiekisten van de GI die in 1945 Europa bevrijd hebben hier terecht gekomen. Binnen een jaar hadden de bomen in havensteden als Napels en Marseille er al onder te lijden.
Deze kanker onder de bomen, in Frankrijk Chancre Coloré genoemd, is helaas niet te genezen en leidt binnen 3-5 jaar tot het afsterven van de boom. Een zieke boom moet worden omgehakt, evenals anderen binnen een straal van 50 meter. Dat is het enige wat helpt. In heel Zuid Frankrijk zijn er bomen besmet. Maar de grootste besmettingskans is via sporen die zich razendsnel via het water verspreiden. Vandaar dat men met de bomen langs het kanaal minder afwachtend is en alle 42000 bomen moeten eraan geloven, ziek of nog gezond. Dit om verdere verspreiding in een nog groter gebied te voorkomen. Jarenlang lang heeft men nog van alles geprobeerd om de platanen te redden, helaas zonder resultaat. Alle 42000 bomen worden in de komende jaren gekapt.
De kosten van dit alles is 200 miljoen euro met het herplanten van tegen deze schimmel resistente varianten inbegrepen. De regering heeft 30% toegezegd.  Dus of er echt nieuwe bomen worden komen is nog de vraag ! Wie zal de rest betalen?En als die nieuwe bomen weer een groene tunnel zullen vormen, dat zullen wij niet meer mee maken!
Alle zieken bomen zijn gemerkt. Één oranje stip, dan is de boom verdacht, twee oranje stippen dan is de boom ziek, drie oranje stippen dan wordt de boom binnenkort gekapt. Toen de oranje verf op was is men met groene verf verder gegaan. Het is wel Frankrijk! Rondom wordt de boom 5 cm ingezaagd en worden de voedingskanalen met een dodelijk gif behandeld. Na 1 jaar wordt de boom gekapt, de stronk kapot gemaakt en evenals de grond gedesinfecteerd. Pas na een jaar kan een nieuwe resistente plataan worden geplant.


FONSERANNES

Vlak na Béziers is de sluizentrap van Fonserannes. Vroeger 8 sluizen achterelkaar, die 21 meter overbrugden. Nu zijn het er 6 die ons 13,60m omhoog  brengen. Samen met 2 huurboten moet je zelf maar uitzoeken hoe je vastmaakt. Geen sluismeester die helpt. Normaal duurt het 45 minuten, maar met huurboten erbij 2x zolang. Vrouwen en kinderen staan aan wal aan de lijnen te trekken, die ze in de kolkende massa water die plots de sluis instroomt niet kunnen houden. Nog steeds geen sluismeester die bij springt. Jullie willen varen? Zoek het dan maar zelf uit! Dit alles onder toeziend oog van duizenden mensen die met bussen vol hier naar toe gebracht worden en langs de kant staan toe te kijken. Want we zijn onderdeel van een toeristische attractie. Er rijdt zelfs een toeristentreintje langs de kade! Na ander half uur duwen en trekken hebben wij het even gehad  met sluizen voor vandaag. Maar we weten nu wel hoe met deze ovale sluizen en hun sluismeesters moeten omgaan. Later hoorden wij dat er het te gevaarlijk werd voor de sluismeesters. Als ze een lijntje aanpakten sloeg de ‘huurkapitein’ plots volle kracht achteruit. Te veel ongelukken en nu mogen zij zelf beslissen of ze een boot willen helpen met aanleggen. Te begrijpen valt het wel, maar het komt niet echt vriendelijk en menselijk over in die ovale, vaak 3 tot 4 meter hoge sluizen.




CAPESTANG

We wisten het van te voren. Als je onder de brug van Capestang door kan komen, kan je heel Frankrijk door. Er zijn vele boogbruggetjes, maar deze is het laagst en het smalst. Met de tent naar achteren en omgeklapte ramen, er recht doorheen varen en vooral goed bukken is het gelukt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten