zaterdag 26 mei 2012

2012-5-20


RHÔNE

Na alle kanalen en de Saône komt deze rivier na Lyon samen met de Rhône en vormt een imposante rivier. Als het in het stroomgebied in Zwitserland flink geregend heeft of de sneeuw gaat te snel smelten, dan kan er een stroom ontstaan van 10 km. Bij 7 km is pleziervaart zelfs verboden. Ik schatte dat de stroom mee 6 km was en met een flinke mistral in de rug  leverde dat een snelheid op van 25-30 km volgens de kilometerborden langs de oever. Soms is een rak ruim 10 km lang en 4 km breed. Dat levert golven op van 1 meter met veel witte koppen, gelukkig had ik ze in de rug  en voer op die golven mee naar het zuiden.



AUTOROUTE DU SOLEIL

Bij Valence (waar de Autoroute du Soleil vlak langs de Rhône loopt) verscheen opeens een bootje van de Gendarmerie National naast me en maakte duidelijk dat er iemand aan boord wilde komen. Ik dacht te zijn geflitst door een paal langs de snelweg! Maar een waterpolitieagente kwam aan boord om alle papieren te controleren. En of ik minstens 2 lijnen had om aan te leggen en een reddingsboei, een anker, zwemvesten, brandblussers en een pikhaak aan boord had. De agente heeft alles keurig genoteerd, alles was in orde, de politieboot kwam weer langszij en zij verdwenen. 800 km Frankrijk invaren, honderden sluizen gepasseerd hebbende en dan deze nutteloze controle halverwege deze ‘gevaarlijkste ‘rivier in Frankrijk en niet aan het begin in Lyon of Marseille? En bang om te snel te varen? Op de Rhône mag je scheuren echter niet op de autoroute ernaast! Want dat kost je hier punten van je rijbewijs.



SLUIS BOLLÈNE

Er zijn op de 310 km lange Rhône slechts 12 sluizen. Maar die zijn dan ook 10-23 meter hoog of diep, hangt af van welke kant je komt. Geen zorgen, want elke sluis is voorzien van drijvende bolders. Het sluizen zelf wordt zo erg gemakkelijk. De sluis per marifoon op tijd aanroepen helpt iets. Je komt af en toe een groot binnenvaartschip tegen. Ook varen er van die grote cruisehotelschepen rond die als ze achter op schema liggen er goed de vaart (en de golven) in zetten.

Je moet soms bij sluizen op ze wachten. Er zijn wel aanlegplaatsen voor de pleziervaart, maar met windkracht 7 schuin in je rug is het niet echt makkelijk om daar gebruik van te maken. Soms vaar je over een kilometers brede rivier met een kaarsrecht rak van 10 km, bijna een echte binnenzee. Zo ook de sluis bij Bollène, één van de grootste ter wereld met 23 m verval. Indrukwekkend als je als enige boot in deze sluis bent van 190 meter lang en 11,40m breed. We hebben ooit de Anna Mare ontmoet, die met de bemanning in deze sluis eenmaal beneden aangekomen urenlang heeft vastgezeten. De piepende deuren gingen vanwege de hitte niet meer open. Daar zit je dan onderin de sluis, met de zon recht boven je zonder een zuchtje wind! Dat is ons gelukkig gespaard gebleven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten