zaterdag 1 mei 2010

Charleville-Mézières is in Frankrijk de eerste grote plaats die je langs de Meuse varend tegenkomt. Toen wij er waren werden vanwege het mooie weer voor het eerst de terrasjes ingericht op het Place Ducale, een kleinere uitvoering van het Place des Vosges in de Marais in Parijs, waar wij naar toe op weg zijn. Beiden blijken door de broers Métezneau te zijn gebouwd, de één deed dat in Charleville, de ander in Parijs. Het is een ongeveer vierkant plein met overdekte winkelpromenades rondom. In Charleville loop je vanaf de haven bij de Mont Olympe over de brug langs de Vieux Moulin ( thans museum van de dichter Rimbaud ) er zo naar toe.



Na het Franse gedeelte van de Maas zijn wij bij Pont-à-Bar stuurboord ‘bij de denneboom “ het Canal des Ardennes opgevaren. Daar hebben wij geen spijt van gehad. Zeer mooie vergezichten over een heuvelig landschap. Alleen vermelden alle kaarten dat de tirant d’air oftewel de brughoogte 3,50 m is. Al bij de eerste brug ( er volgden nog vele !) was het al alarmfase 1. Met mast zijn wij 4,50m., met mast omlaag , 3,50m en de tent naar achteren geklapt 2,80m. Wij hebben bij het zien van de eerste brug voor de laatste optie gekozen. Navraag bij sluismeesters : 3, 50m ? Mais non ! 3,10 à 3,20m, meer zou de doorvaarthoogte niet zijn. Staat er 3,50 in de ( Franse ) gidsen ? Nooit klachten over gehoord ! Voor iedereen die deze route kiest toch belangrijk om te weten . Gelukkig hadden wij op dit kanaal een stralend blauwe lucht. Als het regent en met de tent omlaag was de lol er gauw af geweest !



Het Canal des Ardennes, dat in 1838 is gegraven, is de verbinding van de Maas naar het westen. Je gaat vanaf Le Chesne tot Rethel in een sluizentrap van 27 sluizen, met 50 tot 700 meter tussenruimte een 90 meter omlaag rondom een berg. Je vaart een sluis uit en de volgende opent zijn deuren al. Alles is volledig geautomatiseerd. In de eerste 3 sluizen zit de-stang-omlaag-trekken-mechanisme om de sluisdeuren te sluiten links, daarna rechts. Kademuren zijn veel beschadigd, en het blijft een verrassing waar je aan kan meren. In iets meer dan 4 uur waren wij ‘beneden’. Zelf een sluis bedienen is tot nu toe prima geregeld. in Frankrijk .Van verre is al te zien wanneer een sluis mankementen kan vertonen : daar staat al het autootje van de sluismeester die zo nodig kan in grijpen.!
Posted by Picasa

1 opmerking:

  1. wat een heerlijke verhalen en met de prachtige illustraties geeft het een gevoel alsof je meevaart met de Gailoch, en zo Frankrijk op een andere manier beleeft. Ik hoop nog op vele avonturen van jullie reis. Eindelijk ben ik dan door deze "sluis" geraakt.

    BeantwoordenVerwijderen