LE FLOROINE
Een voor ons onvermijdelijke stop,
" incontournable " op zijn Frans, is
Ménétréol-sous-Sancerre met Hotel-bar-restaurant 'Le Floroine". De
kamers zien erop internet prima uit maar wij komen voor het diner. Ik heb er al meerdere keren over geschreven. Altijd
een feest om daar te zijn. Het
restaurant hangt vol met allerlei petten en hoeden meegebracht door gasten. En
de eigenaren hebben altijd een goed humeur. Destijds kregen we een pet mee met de naam van
het restaurant erop. Met de vraag om een foto te nemen met de pet op bij een
beroemd gebouw waar ook ter wereld. Die
kon je dan opsturen voor hun website. Elsbeth maakte liever een tekening
natuurlijk. Ze bestaan nu 15 jaar en we kregen
een oranje T-shirt met hun naam
en nummer 15 erop. Met hetzelfde verzoek
aan Elsbeth voor wederom een tekening en
het liefst zo snel mogelijk ! Nog vóór we weer vertrokken, de eerste tekening
hangt bij hen thuis in de slaapkamer!
CANADREUTELS
Op de Franse kanalen is naast Frans het Engels de tweede voertaal.
Uiteraard varen er veel Engelsen, Ieren, en Schotten op eigen boten hier, maar
ook Amerikanen, Australiërs en Kiwi's
uit Nieuw Zeeland . En in Canada spreken
ze beide talen. Er varen niet zoveel
Canadezen rond in Frankrijk, maar de ontmoetingen, die ik met ze gehad heb
waren tenenkrommend. Als je niet snel
een Canadees tegemoet kwam met wat hij
vroeg kreeg je er van langs. Je
was een racist en er werd het hele
oorlogsverleden van hun grootvader bij gehaald
die ons in 1945 bevrijd zou hebben.
We meerden tegen de middag aan in Ménétréol-sous-Sancerre. Dan ga je
eten in" Le Floroine", volgens Ilja Gort in zijn Tv serie over
Frankrijk als beste restaurant van Frankrijk betiteld. Daarna 'uitbuiken op de boot'. Wreed verstoord
door een in de loop van de middag aangelegde huurboot achter ons, die een soort
airco aan had , waarbij kanaalwater door de boot gevoerd wordt, dat met veel
kabaal terug in het kanaal terecht komt.
Dit type airco veroorzaakt veel lawaai buiten , waar je in de boot zelf kennelijk
weinig last van hebt. Ook de boot voor ons van een Zwitsers echtpaar had er problemen
mee. En ook zij hadden geen goede
ervaringen met Canadezen, die vonden ze
vrij snel altijd agressief reageren... Om
een confrontatie uit de weg te gaan
hebben we onze boten zover mogelijk van het
lawaai verwijderd. Tegen 8 uur gingen onze overzeese vrienden van boord, de koeling niet uitzettend en langs onze boten lopend ook niet groetend, om te gaan dineren natuurlijk in 'Le Floroine' . Tegen 10 uur
kwamen ze terug, direct werd het lawaai uitgezet en was het stil.... De juiste temperatuur was binnen bereikt en ze
wilden kennelijk in alle rust gaan
slapen. Deze Canadezen zullen net als
onze andere ontmoetingen best de
uitzondering op de regel zijn, maar dit type Canadezen noemen wij Canadreutels.
COURS LES BARRES , DE WATERKRAAN
In veel dorpen en steden langs de
waterwegen in Frankrijk zijn de vroegere laad- en losplaatsen voor
binnenvaartschepen nu toegankelijk voor
de pleziervaart. In de Franse versie van Wateralmanak deel 2, "Guide des
Plaisanciers" van Fluvial staan er ruim 700 van die havens vermeld. Vaak
met gratis elektriciteit en water in de
hoop dat men langer blijft ten voordele van
de plaatselijke winkeliers. Die
hebben het desondanks vaak niet gered. Er zijn zelfs dorpen waar inmiddels geen
enkele winkel meer is, maar nog steeds wel
gratis faciliteiten. Tja daar liggen boten soms wekenlang en worden allerlei
reparaties verricht. Engelsen zeggen dat m.n. Nederlanders daar gebruik van
maken, wij hebben de naam alles gratis te
willen ! Wij varen al jaren in Frankrijk
en Nederlanders die hier klussen aan boord ?
Nee, dat doen wij of laten dat liever thuis doen, juist niet in
Frankrijk. Er varen zeer veel boten met Engelssprekenden aan boord en kunnen
stellig zeggen dat die wekenlang op de gratis plaatsen liggen zonder enige
gêne, halen soms zelfs stroom uit toiletgebouwtjes als alle stopcontacten in
gebruik zijn. In de laatste editie van de "Guide des Plaissanciers"
zien wij dat voor veel van die gratis plaatsen nu wel betaald moet worden ,
4 tot 6 euro en men mag er niet langer
dan 48 uur verblijven. Zo ook in Cours les Barres. Het restaurant, de Bar-tabac-Presse zijn
verdwenen, er is alleen nog een bakker en de onvermijdelijke 'coiffure mixte', in
elk dorp altijd aanwezig. Vanuit het gemeentehuisje is er prima uitzicht op de
kade en controle toch niet zo moeilijk, lijkt ons .Voorlopig heeft men alleen
nog maar een bord geplaatst bij de waterkraan, wat wel en niet meer mag. Dagelijks
een ambtenaar naar beneden sturen om havengeld te innen ? Dáár beginnen ze nog niet aan.
COURS LES BARRES, DE "TIPTOP"' APÉRO
Als wij in Cours les Barres zijn
is het vaakl boven de 30 graden. Ook vorig jaar . De hele
kade lag vol, maar de kapitein van de
eerste boot zei 'ga maar achter mij liggen '.
Elke ochtend maakte hij zijn boot schoon met 'putswater' en zijn
echtgenote deed hetzelfde met een plumeau
om het schip van het spinrag te ontdoen. De naam van hun schip was dan
ook 'TipTop', een vierkant recht afgezaagd binnenvaartschip, vlak vóór de
stuurhut en met een achterdek waar
makkelijk een auto op kon staan. Toen zij later wegvoeren stond hun auto er ook
op! Het waren gepensioneerde Franse binnenvaartschippers,dat dachten we al. Tot
11 uur kregen we schaduw van onze boot en
na half twee verdween de zon achter bomen. Zondagochtend werden door onze buren
extra tafels buiten neergezet met veel flessen
voor langskomende vrienden en familie.
Wij zaten verderop in de schaduw en
tot onze verrassing boden zij ons ook hun
huiscocktail aan. Heerlijk drankje als het zo warm is, recept zie Elsbeth's
tekening. Nu trouwens ook in Nederland verkrijgbaar !
Geen opmerkingen:
Een reactie posten