woensdag 25 juli 2018




                                  DUIZENDKNOOP  LANGS  HET  WATER





Deze van oorsprong Aziatische plant doet het ook prima in Europa. Zijn bijnaam is 'de  sloper 'of ' het groene monster' of 'moeder aller onkruiden' en is bijna niet te bestrijden. Hij vermeerdert zich niet door uitzaaiing maar door de wortels die meters diep gaan. Één klein stukje wortel heeft de potentie zich weer voort te planten. Het groeit zelfs door funderingen en gebouwen heen en maakt de grond erboven minder stevig en gevoeliger voor erosie, een gevaar voor wegen en dijken.  Het was ons nooit zo opgevallen, maar langs het Canal du Centre zijn nu tientallen meters oevers bedekt met duizendknoop.  Werklui waren vorig jaar  bezig met het afbranden van de grond. Zonder succes, op dezelfde plek was er dit jaar een nog hoger bos, dankzij de diepe wortels en nu wordt er gesnoeid  op ouderwetse manier. Grond metersdiep afgraven, zorgvuldig zonder een stengel of stukje wortel te verliezen en  ter destructie aanbieden is de enige kans op succesvolle uitroeiing. In Frankrijk weten ze er nog geen raad mee.


 MAXIMAAL 80 KM PER UUR ?  EFFE WENNEN IN FRANKRIJK  !





Kranten staan er bol van en op een  apéro met Fransen wordt dit onderwerp met ons geheid besproken.  Per 1 juli  wordt de maximale  snelheid op alle tweebaans  wegen  buiten de bebouwde kom verlaagd van 90 naar 80 km. Vorig jaar is het getest op enkele wegen en doorgerekend naar de 400.000 km  departementale weg in heel Frankrijk zou deze snelheidsverlaging 400 doden per jaar schelen.  President Macron maakte zich al niet populair bij de ambtenaren hier, er verdwijnen 120.000 banen, maar bij de inwoners in de Campagne  is de maat vol.  De presidenten van 30 departementen hebben in een gemeenschappelijke brief  hem dringend verzocht van deze maatregel af te zien. Geen  voldoende draagvlak onder de bevolking, op het rustige platte land is die verlaging toch niet nodig en echt bewijs voor minder verkeersdoden is niet geleverd. En waarom de Fransen met deze maatregel vervelen : met slechts één doel :  extra puntenverlies op je rijbewijs. Dat puntenrijbewijs heeft na invoering wel tot minder verkeersdoden geleid  en nog meer kans op minder punten en tijdelijk verlies van je rijbewijs ? Dat ligt heel gevoelig hier. Op de apéro ziet men deze maatregel als een extra belastingverhoging. Altijd 90 km gereden en nu leren om daar 80 van te maken? Dat lukt niet, vast meer bekeuringen extra geld dus voor de overheid. Oké, men geeft toe dat op sommige wegen zelfs 70 km veiliger is, maar zonder overleg met de departementen, van hogerhand, van de ene op de andere dag, zonder echt wetenschappelijk bewijs en de Fransen een in hun ogen zinloze maatregel opleggen ? Maar het besluit is genomen en er worden particuliere firma's ingehuurd voor extra controles. Helemaal tegen het zere been in La France! Er zijn meer dan 20.000 nieuwe (80km) borden nodig. Er is weinig animo van uit  de departementen.  Begin juni waren er nog maar een paar honderd besteld.  Ze kosten 80 euro per stuk, men rekent met ophangen erbij dat  het al met al tussen de 6 en 12 miljoen euro gaat kosten. Op zijn Frans, ruim gerekend, de staat betaald toch uiteindelijk. Iemand opperde om op alle bestaande borden van  90 km  de 9 met verf te veranderen in een 8. Maar dat mocht niet van de SER,  de SER? Ja dat staat hier voor 'Syndicat  des Équipements de la Route" . Nee, nee alleen de officiële borden zijn geoorloofd. Toch een prima en goedkoop idee, vindt Elsbeth... Mocht iemand deze zomer na 1 juli  naar Frankrijk gaan, doe net als bij ons  in Nederland  en rij maximaal 80 op binnenwegen. Tegenwoordig ligt de Franse bekeuring eerder bij jou  thuis op de deurmat dan jij zelf terug bent.
Het laatste nieuws is dat 57 gedeputeerden bij de Franse Raad van State een verzoek hebben ingediend tot uitstel. Half juli is nog maar de helft van alle radars ingesteld op 80 km en op sommige wegen zijn 14x(!) meer snelheidsovertredingen geconstateerd.  De gedeputeerden vinden de 80 km maatregel 'disproportioneel en discriminerend ' Dat laatste t.o. de inwoners op het platteland. De afstanden daar zijn zo groot, laat ze toch lekker scheuren over de wegen ! Een advocaat heeft ontdekt dat er één handtekening van een minister ontbreekt op het decreet en de rechtsgeldigheid in het geding is. Wordt vervolgd.

THE  FREEDOM  AND   OTHER  ANIMALS





Wij overnachten  bij de sluis van het zijkanaal naar Nevers. Rond half acht stopt een boot tegenover ons de 'Freedom' . De twee Brusselse dames aan boord zijn op weg naar Narbonne en laten elke avond hun menagerie  uit , een parmantige kip die vrij mag rondlopen en twee Corsicaanse konijnen  in een ren. Alle beesten  bleven keurig  bij de boot. In de winter gaat dit gezelschap in een camper mee naar Ibiza....  Dat  hebben wij wel anders meegemaakt. Boten die  dagenlang ergens moesten blijven liggen omdat de scheepspoes  er vandoor was.  In Toul waren wij in gesprek met een echtpaar dat  opeens hun hond kwijt was. Iedereen hielp  die avond mee met zoeken zonder succes. De volgende dag is een oproep gedaan via  Facebook van de regio  via de Capitainerie.  En er kwam een reactie van de eigenaar van een loopse teef. Hij woonde een paar kilometer verderop en hij herkende tussen de opeens vele andere  honden bij zijn huis het beschreven exemplaar. Bij Elsbeth kwam de herinnering boven van een bootreis  vroeger met haar familie naar Luik.  Elk kind kreeg wat geld mee om op de zondagse markt langs de Maaskade iets te kopen.  Haar jongste zusje  kwam snel terug ze verstond de Frans sprekende mensen niet. Haar moeder zei voor de grap vraag maar naar een Lapin ! En zo kwam zij terug met een allerliefst konijntje.  Haar vader timmerde een tijdelijk hok aan boord voor de terugreis . Maar na een half jaar eenmaal thuis bleek het allerliefste kleine konijntje een Vlaamse reus te zijn !  En die heeft zijn hele leven vrolijk in Huize van der Hoeven  rond gelopen, overleefde doorgebeten stroomdraden en zat bij iedereen graag op schoot.  Zijn naam  was 'Luikje' !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten