DUIZENDKNOOP LANGS
HET WATER
Deze van oorsprong Aziatische
plant doet het ook prima in Europa. Zijn bijnaam is 'de sloper 'of ' het groene monster' of 'moeder
aller onkruiden' en is bijna niet te bestrijden. Hij vermeerdert zich niet door
uitzaaiing maar door de wortels die meters diep gaan. Één klein stukje wortel
heeft de potentie zich weer voort te planten. Het groeit zelfs door funderingen
en gebouwen heen en maakt de grond erboven minder stevig en gevoeliger voor
erosie, een gevaar voor wegen en dijken.
Het was ons nooit zo opgevallen, maar langs het Canal du Centre zijn nu
tientallen meters oevers bedekt met duizendknoop. Werklui waren vorig jaar bezig met het afbranden van de grond. Zonder
succes, op dezelfde plek was er dit jaar een nog hoger bos, dankzij de diepe
wortels en nu wordt er gesnoeid op
ouderwetse manier. Grond metersdiep afgraven, zorgvuldig zonder een stengel of
stukje wortel te verliezen en ter
destructie aanbieden is de enige kans op succesvolle uitroeiing. In Frankrijk
weten ze er nog geen raad mee.
MAXIMAAL 80 KM PER UUR ? EFFE WENNEN IN FRANKRIJK !
Kranten staan er bol van en op een
apéro met Fransen wordt dit onderwerp met
ons geheid besproken. Per 1 juli wordt de maximale snelheid op alle tweebaans wegen buiten de bebouwde kom verlaagd van 90 naar 80
km. Vorig jaar is het getest op enkele wegen en doorgerekend naar de 400.000 km
departementale weg in heel Frankrijk zou
deze snelheidsverlaging 400 doden per jaar schelen. President Macron maakte zich al niet populair
bij de ambtenaren hier, er verdwijnen 120.000 banen, maar bij de inwoners in de
Campagne is de maat vol. De presidenten van 30 departementen hebben in
een gemeenschappelijke brief hem dringend
verzocht van deze maatregel af te zien. Geen
voldoende draagvlak onder de bevolking, op het rustige platte land is
die verlaging toch niet nodig en echt bewijs voor minder verkeersdoden is niet
geleverd. En waarom de Fransen met deze maatregel vervelen : met slechts één
doel : extra puntenverlies op je
rijbewijs. Dat puntenrijbewijs heeft na invoering wel tot minder verkeersdoden
geleid en nog meer kans op minder punten
en tijdelijk verlies van je rijbewijs ? Dat ligt heel gevoelig hier. Op de
apéro ziet men deze maatregel als een extra belastingverhoging. Altijd 90 km
gereden en nu leren om daar 80 van te maken? Dat lukt niet, vast meer
bekeuringen extra geld dus voor de overheid. Oké, men geeft toe dat op sommige
wegen zelfs 70 km veiliger is, maar zonder overleg met de departementen, van
hogerhand, van de ene op de andere dag, zonder echt wetenschappelijk bewijs en
de Fransen een in hun ogen zinloze maatregel opleggen ? Maar het besluit is
genomen en er worden particuliere firma's ingehuurd voor extra controles.
Helemaal tegen het zere been in La France! Er zijn meer dan 20.000 nieuwe
(80km) borden nodig. Er is weinig animo van uit
de departementen. Begin juni
waren er nog maar een paar honderd besteld. Ze kosten 80 euro per stuk, men rekent met ophangen
erbij dat het al met al tussen de 6 en
12 miljoen euro gaat kosten. Op zijn Frans, ruim gerekend, de staat betaald toch
uiteindelijk. Iemand opperde om op alle bestaande borden van 90 km
de 9 met verf te veranderen in een 8. Maar dat mocht niet van de SER, de SER? Ja dat staat hier voor 'Syndicat des Équipements de la Route" . Nee, nee
alleen de officiële borden zijn geoorloofd. Toch een prima en goedkoop idee, vindt
Elsbeth... Mocht iemand deze zomer na 1 juli naar Frankrijk gaan, doe net als bij ons in Nederland en rij maximaal 80 op binnenwegen. Tegenwoordig
ligt de Franse bekeuring eerder bij jou thuis op de deurmat dan jij zelf terug bent.
Het laatste nieuws is dat 57
gedeputeerden bij de Franse Raad van State een verzoek hebben ingediend tot
uitstel. Half juli is nog maar de helft van alle radars ingesteld op 80 km en
op sommige wegen zijn 14x(!) meer snelheidsovertredingen geconstateerd. De gedeputeerden vinden de 80 km maatregel
'disproportioneel en discriminerend ' Dat laatste t.o. de inwoners op het
platteland. De afstanden daar zijn zo groot, laat ze toch lekker scheuren over
de wegen ! Een advocaat heeft ontdekt dat er één handtekening van een minister
ontbreekt op het decreet en de rechtsgeldigheid in het geding is. Wordt
vervolgd.
THE FREEDOM AND
OTHER ANIMALS
Wij overnachten bij
de sluis van het zijkanaal naar Nevers. Rond half acht stopt een boot tegenover
ons de 'Freedom' . De twee Brusselse dames aan boord zijn op weg naar Narbonne
en laten elke avond hun menagerie uit , een
parmantige kip die vrij mag rondlopen en twee Corsicaanse konijnen in een ren. Alle beesten bleven keurig bij de boot. In de winter gaat dit gezelschap
in een camper mee naar Ibiza.... Dat hebben wij wel anders meegemaakt. Boten die dagenlang ergens moesten blijven liggen omdat de
scheepspoes er vandoor was. In Toul waren wij in gesprek met een echtpaar
dat opeens hun hond kwijt was. Iedereen
hielp die avond mee met zoeken zonder
succes. De volgende dag is een oproep gedaan via Facebook van de regio via de Capitainerie. En er kwam een reactie van de eigenaar van
een loopse teef. Hij woonde een paar kilometer verderop en hij herkende tussen
de opeens vele andere honden bij zijn
huis het beschreven exemplaar. Bij Elsbeth kwam de herinnering boven van een
bootreis vroeger met haar familie naar
Luik. Elk kind kreeg wat geld mee om op de
zondagse markt langs de Maaskade iets te kopen.
Haar jongste zusje kwam snel
terug ze verstond de Frans sprekende mensen niet. Haar moeder zei voor de grap vraag
maar naar een Lapin ! En zo kwam zij terug met een allerliefst konijntje. Haar vader timmerde een tijdelijk hok aan
boord voor de terugreis . Maar na een half jaar eenmaal thuis bleek het
allerliefste kleine konijntje een Vlaamse reus te zijn ! En die heeft zijn hele leven vrolijk in Huize
van der Hoeven rond gelopen, overleefde
doorgebeten stroomdraden en zat bij iedereen graag op schoot. Zijn naam was 'Luikje' !
Geen opmerkingen:
Een reactie posten