maandag 4 augustus 2014

2014-08-04

 
FRANSJES AMSTERDAM CITY SWIM 2014
 
Voor de tweede keer gaat Fransje door de grachten zwemmen in Amsterdam. Dat gaat gebeuren op 7 september. We kunnen allemaal een donatie storten voor het goede doel, waarvoor zij dit doet. Hieronder haar verhaal.
 
Lieve Allemaal,
 
Vorig jaar heb ik met veel plezier en angst met 2000 deelnemers de Amsterdam City Swim uitgezwommen. Over mijn angst voor vissen en andere waterbeesten ben ik nog niet echt heen gekomen. Zelfs in de open aquariums op Bonaire vloog ik het water uit bij elke vis die ik tegen kwam, en ook al durfde ik daar niet tussen de schildpadden te zwemmen, blijkbaar gaat me dat hier in de grachten wel gebeuren. De route is het zelfde als vorig jaar en de start is bij het scheepvaartmuseum. Via de Nieuwe Herengracht zwem ik onder 'mijn bruggen' door, een rondje om de Magere brug, en finish ik op de Keizersgracht ter hoogte van de Reguliersgracht.
Natuurlijk ga ik niet zomaar het het water in, ik zwem voor het goede doel voor de spierziekte ALS. Dit is een verschrikkelijke ongeneselijke zenuw- en spierziekte, waarbij de spieren één voor één uitvallen. Gemiddeld leeft iemand nog maar drie jaar nadat de diagnose gesteld is. Voor meer onderzoek naar deze ziekte is dus geld nodig. Mochten jullie, net als ik dit een goed doel vinden om voor te zwemmen, dan kunnen jullie een donatie doen op onderstaande link! Ik wil jullie voor alle donaties en alle support, vooral namens stichting ALS, heel erg bedanken!
 
Liefs Fransje
 
 
 

 
TOUW TE KORT

Onze Fransje kwam een week aan boord. Zij vloog naar Toulouse en nam de trein naar Carcassonne. Om 9 uur in de ochtend vertrokken vanaf Schiphol was zij om 12.30 uur bij ons aan boord. Wij hadden het mooiste en meest afwisselend stuk Canal du Midi voor haar uitgekozen, tussen Carcassonne en Béziers. Een 30 tal sluizen, twee soms drie achter elkaar, met ook nog een scheidingspand van 54 km met de laagste en kleinste ronde brug bij Capestang en als klapstuk de 6 sluizen van Foncérannes bij Béziers. Bij één van de meertrapssluizen riep Fransje 'Pap het touw is te kort!'. Niet zeuren Frans! Niets aan de hand, want ik zag al dat de sluisdeuren al bijna opengingen!




TRAPGAT TE DIEP

Een ongeluk zit in een klein hoekje. We voeren een sluis in, waar het water tot aan de rand stond. De sluismeester riep iets, Elsbeth liep naar hem toe en vergat het gat waar de trap in verborgen zat. Haar been verdween, Fransje riep: "mamma valt tussen wal en het schip!". Dat bleek gelukkig niet zo, ik had de boegschroef al aan richting van de kant af. Resultaat was dat haar been onder de blauwe plekken en schaafwonden zat. Het genas gelukkig heel snel, maar het was wel schrikken.



KANAAL TE SMAL

Er zijn ruim 1200 huurboten op het Canal du Midi. Waaronder nagemaakte Narrowboats uit Engeland van bijna 15 meter lang. Één daarvan had achter vastgemaakt aan een paal en vóór waarschijnlijk met een pin in de grond. De huurders waren een fietstocht aan het maken. Een collega huurboot voer met volle kracht langs zoals ze altijd doen, de pin werd uit de grond getrokken en de boot lag overdwars in het kanaal, nog vast aan het enige paaltje. Gelukkig hadden wij Fransje aan boord. Zij ging aan boord van de dwarse boot, maakten een lijn vast met onze boot en ik trok de boot met de motor terug naar de kant. De boot opnieuw vastleggen was moeilijk, de pin lag ergens in het kanaal. Ze meerden de boot vast om een grote struik en voor de zekerheid gooiden ze ook nog een anker, dat daar aan boord lag uit. Met twee matrozen en grote voortvarendheid zijn we ruim op tijd in Béziers voor de trein!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten