donderdag 2 juni 2011

2011-6-2


Behalve met de fiets hadden wij ook problemen met ons fototoestel. Alleen op de interne kaart konden wij slechts 4 foto’s maken, met een externe kaart van 4 Gb in het toestel. Via een internetwinkel kwamen wij er achter dat op een SD-kaartje een beveiliging zit…en dat dit per ongeluk ingeschakeld was. Nooit geweten ! En er was nog iets, waar wij ons aan ergerden. Het beeldscherm van onze Nokia E72 werd steeds moeilijker af te lezen tot wij er zelf achter kwamen dat er nog steeds een beschermfolie op zat! We kunnen nu weer alles fotograferen, fietsen en onze emails weer aflezen, dankzij Montbard.



Montbard is een wat grotere plaats. Wij hadden onze hoop gevestigd om hier een fietsenmaker te vinden. Het stuur van de fiets van Elsbeth was in Tonnerre afgebroken en tot nu toe wilde niemand eraan om dit te repareren. Langs het kanaal, waar veel gefietst wordt is nauwelijks een rijwielhersteller te vinden. De havenmeester in Montbard regelde direct vervoer naar de plaatselijke fietsenboer aan de andere kant van het kanaal, maar ook op dat adres nul op rekest. Met de fiets aan de hand werd ik gestuurd naar MGM, niet van de film, maar naar Mecanique General Montbard 3 km verderop. Daar konden ze alles lassen, alleen helaas geen aluminium. Maar… nog eens 2 km verderop zat een bedrijf, waar zo’n zeldzame lasser zat, die dat als enige uit de streek zou kunnen. De fiets is er voor een 20 euro gelast en is nu weer bedrijfsklaar. Dat kan alleen in een stadje, waar veel fijne metaalindustrie zit. Daar worden alle buizen en onderdelen voor kerncentrales en TGV’s gemaakt. Met 15 euro per nacht liggen wij wel in de duurste jachthaven onderweg tot nu toe met een niet Bourgondisch uitzicht op het ( nucleaire) bedrijventerrein. Met een kapotte fiets kom je nog eens ergens.



Verder varend kom je langs de oude smederij uit 1760 van George-Louis Leclerc, comte de Buffon. Een groot geleerde in Frankrijk, die 36 boeken geschreven heeft over Natuurlijke Historie. Afkomstig uit Montbard heeft hij 6 km verderop een smederij gebouwd. De blaasbalgen voor het vuur en de pletterij van het ijzer werden bediend met behulp van waterkracht van een omgeleid riviertje, de Armancon. Er werd 250 ton staal vervaardigd door een 40-tal werknemers. Voor het vuur was per jaar 126 hectare bos nodig ! De hekken van de Jardin des Plantes in Parijs zijn o.a. daar destijds vervaardigd. Wat er nog over is van de smederij kan je bezichtigen. Evenals de tuin op het oude terrein van de ruines van zijn voorvaderlijk kasteel in Montbard en zijn werkkamer met boekillustraties, zoals van een papegaai, aan de muur.
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten