vrijdag 5 juni 2009

deel 4


Over Duitsers raken wij Nederlanders natuurlijk nooit uitgesproken. Na 3 weken varen door Duitsland ik ook niet. Het is op zich, denk je een ordelijk land, punktlich etc. Maar ……Wat de watersport betreft en maritieme zaken is dit zeker niet zo, wel zijn de Duitsers gastvrij met vele jachthavens , ligplaatsen met alle voorzieningen . Zo zijn de waterkaarten hier heel summier en zeker in de buurt van Berlijn onoverzichtelijk : ga je naar een volgende kaart dan moet je soms de kaart 90 of 180 graden draaien om enig inzicht te krijgen hoe je koers moet zijn. Boeien ( in soms erg ondiepe meren ) zijn wel gelegd, maar niet genummerd. In Dorsten lagen wij op een algemene ligplaats met één water en stroomafnamepunt., waarop alleen een telefoonnummer opstond als de sleutel niet werkte…. Hoe je aan zo’n sleutel kon komen stond er niet bij. Een Duitser belde het storingsnummer en kreeg toen tot zijn verbazing de volgende sluis aan de telefoon die nergens iets van wist. Er waren wel sleutels verkrijgbaar voor 10 euro met 8 euro statiegeld, misschien ging het daarom ?
Na ons vertrek uit Wesel bleek mijn marifoon niet meer te werken.. Aangekomen in de eerste sluis in het Wesel-Dattlen kanaal werkte die niet. Aangelegd bij de beroepsvaart heb ik me via zijn marifoon gemeld en mocht met 2 x beroepsvaart de sluis in. Ik heb aan het voor mij liggende schip gevraagd om mij te melden voor de volgende sluis. Bij de grote sluis gingen de beide schepen de sluis in… vlak voor mij ging het licht op rood 40 meter voor de sluis ! Ik terug naar de wachtplaats voor de sport. De kleine sluis ging vervolgens open, vrachtvaart eruit , sluis weer dicht !?. Ik ben toen maar naar een plaats gevaren waar ik van boord kon en op naar de sluismeester. Tja ik had me niet gemeld en op mijn vraag waarom hij niet begrepen had, dat ik de intentie had om door de sluis te varen zoals in de vorige sluis was zijn enige antwoord : IK HAD ME NIET GEMELD !Regels zijn regels.




Ooit wel eens 3x door dezelfde sluis geschut ? Ik wel ! Sluis in, 5 meter verval omlaag , na 4 meter kwam er van de andere kant met veel lawaai net zo veel water in de sluis.Dan is het toch wel handig als de marifoon het doet om de sluismeester te waarschuwen ! Sluizen stop, water weer omhoog. Verzoek de sluis de sluis ‘raus en plaats te nemen op de Sportwarteplaats van 15 meter lang , waar inmiddels een bootje van 8 meter lang lag.
Op een andere plaats liggen werd mij door luidsprekers duidelijk verboden ondanks honderden meters vrije ligplaats ! Improvisatie ( er zat een b lok hou t tussen schuifdeuren en hebben uren op een duiker gewacht ) kennen zij niet ( inmiddels was ik ook in voormalig Oost-Duitsland beland) Verder zijn de waterwerken fantastisch. Sommige sluizen zien er uit als kleine kasteeltjes.Byzonder was de Schachtschleusse in Minden met opvangkamers voor het water naast de sluis : zo konden er per schutting 4000 kuub meter water worden gespaard. Vinden wij zelf een aquaduct al byzonder over de A4 , hier zijn honderden meters Kanalbrucke over de Elbe en de Weser. Alleen wel even melden per marifoon , het is eenrichtingsverkeer, niet melden kost 35 euro

Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten