WATERGEBREK
Het water in
de kanalen komt erin op het hoogste punt, in het scheidingspand, “bief de
partage’. Daar in de buurt zijn reservoirs aangelegd, waarin het water van
kleine riviertjes, beekjes wordt verzameld. Dreigen die op te raken dan worden
maatregelen genomen. De eerste is altijd
‘regroupement’ van de boten in de sluis.
Echt bedacht door iemand achter een bureau, want 20 minuten wachten op
een andere boot die nooit komt, zoveel scheepvaart is er niet. Als volgende
stap wordt het waterniveau verlaagt, eerst van 2,00 meter naar 1,80, dan naar
1,60, en als laatste een vaarstop. Op het
Canal lateral à la Loire is de
vaardiepte nu 1,60 meter. De Gairloch
steekt ca 1 meter diep, maar mijn beide schroeven zijn wel het diepste punt. Dat gaat wel tot je iets in schroef
krijgt. De linker motor ging erg
schudden. Het kon ook iets zijn met de
schroefas. In Gannay was een ‘chantier
navale’, van een Engelsman. Daar kon de boot even uit water voor inspectie.
D.w.z. 400 euro voor uit het water en nogmaals 400 euro voor er weer in + het
arbeidsloon. En ik mocht nog van geluk
spreken, vorig jaar rekende hij 500 euro! Ik heb een afspraak gemaakt in St Jean de
Losne bij Blanquart. Even in de takels, schoonmaken en er weer in voor 300 euro. Op één motor ben ik verder
gevaren naar de Saône. Eindelijk op ruim water was het bijgeluid van de linker motor minder geworden en na een
paar keer flink achteruitslaan kwam het laatste deel witte plastic boven water ! En was het probleem over!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten