PARIJS
Voor het eerst
varen wij Parijs binnen van uit het Westen. In Conflans-Sainte-Honorine, daar
waar de Oise in de Seine uitmondt laten
wij de boot liggen voor een dagje Parijs met de trein. Je komt aan op Gare St
Lazare. Vandaar met bus 29 naar Place de la Bastille. Langs de opera en
langzaam rijdend, windowshoppend door de Rue Francs-Bourgeois in de Marais. We
hebben de Marché Alligre bezocht en via de Rue Faubourg Saint Antoine terug naar
Restaurant L'Industrie voor de lunch, waar nog steeds de (strenge !) kledingregels
gelden voor de bedienende dames, de Serveuses. Per trein ben je in 30 minuten
in Parijs, terwijl wij de volgende dag 70 km moesten varen door de sterk
meanderende Seine. Na de Eiffeltoren werd het gebruikelijk druk op het water. Met
rondvaartboten, beroepsvaart en een enkele plezierboot. Opeens kwam een boot
van de brandweer met een noodvaart ons tegemoet. Met dezelfde sirene als de
ambulances op de weg. Gevolgd door nog 2 collegaboten, waar op één boot een
duiker zich aan het omkleden was. Daarna werd het rustiger en in gepaste stilte
voeren we langs de Notre Dame. Met grote kranen was men nog steeds bezig
met het stutten van de restanten. Volgend jaar wordt begonnen met de
restauratie, als de toegezegde miljoenen daar voor inderdaad worden overgemaakt....
DUTCH
PARTY
Na Parijs lieten wij dit keer 'De
Chinees' rechts van ons om de Marne op te varen. Na enkele sluizen en een
tunneltje lagen wij na sluis Neuilly in een gekanaliseerd gedeelte van de
rivier. Bij 2 picknick tafels. Om half
acht kwamen twee wat oudere heren met
een grote koeltas en 6 flessen Perrier. De tafels werden gedekt met op elke tafel een fles Perrier. Wij gingen
na onze lange vaartocht door Parijs uit eten, het terras was al gedekt. Terug
bij de boot was er een enorm feest aan de gang.
Een 'stadsgemêleerd' gezelschap, jong en oud en uit alle werelddelen. De
tafels vol met drank en eten. Wij werden uitgenodigd om een hapje mee te eten,
het was tenslotte een dutch party maar
toen wij vertelden bij 'Chez Fifi
"gegeten te hebben, begrepen zij
dat wij geen pap meer konden zeggen. Moe na de lange tocht over de Seine en
voldaan na Fifi gingen wij naar bed. De
volgende ochtend was er niet meer te zien van het feestje.
ANNA
In de loop der jaren hebben wij vele
"Booters" ontmoet en sommige meerdere malen. Zo ook Anna. Met haar
man voer zij door Frankrijk en sinds zijn overlijden doet zij dat alleen. Terug
naar Amerika wilde zij niet, door de
vele warme contacten met andere 'Booters' bleef zij in Europa. Elke keer als wij Anna tegenkwamen voer zij
op een andere boot. Maar altijd te herkennen aan de vele weelderige
bloembakken, die zij dagelijks van water voorziet met een gieter aan een touw. Zij verkocht haar eerste schip en kocht een nog grotere boot, verkocht ook die en nu vaart
ze in een veel kleinere maar wel handzamere boot, wel steeds type péniche. De verkoop en aankoop van de boten omschrijft
zij als een "coupe de foudre ", welke uitdrukking zij vast geleerd
heeft van Charlette, die in het Arsenal nog altijd aan buitenlanders Franse conversatie
les geeft. Door de verkoop van haar
vorige boot was zij wel haar vaste ligplaats in de zomer in het Arsenal in
Parijs kwijt. Zij pendelt tussen Lagny, Meaux en Poincy om in oktober weer
terug te keren naar het Arsenal. Haar laatste boot heet Mojito en Anna heeft zich door die naam gespecialiseerd in cocktails, Margherita's en Mojito's bij elke
apéro.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten