Naar het noorden varend kon ik kiezen tussen twee kanalen. Het Canal
Saint Quentin met 2 tunnels, 1100 meter en 5600 meter lang. In de laatste tunnel wordt je gesleept de
enige tunnel in Frankrijk waar dit nog gebeurd. Waarom weet niemand ,
waarschijnlijk uit historisch besef aan
vroegere tijden. En het Canal du Nord, ook met 2 tunnels, 1060 meter en 4650
meter lang. Maar je mag zelf door de
tunnels varen. Ik koos voor het laatste kanaal, ik heb liever zelf alles in de
hand. Ook dankzij verhalen met meerdere boten achter elkaar vastgemaakt in de
tunnel van St Quentin , botsend tegen de
kanten en dat bijna 2 uur lang. De 'commerce'
neemt ook het Canal du Nord en dat betekent veel vrachtvaart. Niet zoveel als op het Amsterdam-Rijnkanaal
en omdat de maximale snelheid 10 km en de oevers schuin oplopend zijn geeft dat
weinig problemen voor de pleziervaart. De
eerste dag schoten we op tot rond 3 uur en we achter een langzaam varende
geladen 'commerce' kwamen. Passeren heeft geen zin, daarvoor volgen de
sluizen elkaar te snel op en beroepsvaart heeft altijd voorrang. Veel aanlegplaatsen
voor de pleziervaart zijn er niet en schuine kades zijn ook geen optie. In de langste tunnel is halverwege extra
ruimte gemaakt zodat schepen elkaar kunnen passeren. Ook dat scheelt tijd maar is wel een aparte
ervaring. Goed plannen heeft enige zin, maar het blijft een loterij. Zo vroeg mogelijk gaan varen ( om 6.30 gaan de
sluizen open) en helaas eerder stoppen bij tegenslag als daar tenminste gelegenheid
voor is. In twee en een halve dag waren
we opeens in de buurt van Lille.
EEN 'LOOGMANNETJE'
Het Canal du Nord is 95 km lang en heeft 19 sluizen met een verval van steeds
rond de zes meter. Bij omlaag sluizen verdwijnt de helft van het water van de
90 meter lange sluis in een spaarbekken ernaast, de andere helft in het
kanaal. Omhoog wordt eerst het
spaarbekken geleegd in de sluis, daarna
aangevuld door kanaalwater. Dat scheelt veel waterverlies en gaat heel snel. De
sluisdeur zie je langzaam omhoog worden getrokken met een enorm watergordijn
eronder. De sluis uitvarend krijgt je
boot een wasbeurt, zoals in de 'wasstraat van Loogman' in Aalsmeer! Om de paar
uur een 'Loogmannetje'!
LILLE
Eind augustus waren we in de buurt van Lille, waar in het
eerste weekend van september de grootste braderie van Frankrijk wordt gehouden.
Al in de 12e eeuw kwamen kooplieden van heinde en verre naar deze stad.
Gedurende deze 'grand foire ' kon men de koopwaar verkopen zonder belasting
daarover te betalen. In de 16e eeuw werd het toegestaan om ook gebruikte huishoudelijke
spullen te verkopen. En nu komen er jaarlijks
ruim 2 miljoen mensen naar Lille. Met
een onderbreking in 2016 na de aanslag in Nice. Dit jaar zijn er 3000 extra man politie op de been en rond het
centrum zijn 600 betonblokken geplaatst van elk 2 ton. In Lille is (nog) geen echte
jachthaven en daarom lagen wij 5 km verderop in Wambrechies. De stad was
veranderd in een vesting waar wij met een veilig gevoel met het openbaar
vervoer in 15 minuten in hartje centrum waren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten