vrijdag 21 september 2018


                                                    COMMERCE





Naar het noorden varend kon ik kiezen tussen twee kanalen.  Het Canal  Saint Quentin met 2 tunnels, 1100 meter en 5600 meter lang.  In de laatste tunnel wordt je gesleept de enige tunnel in Frankrijk waar dit nog gebeurd. Waarom weet niemand , waarschijnlijk uit historisch besef  aan vroegere tijden. En het Canal du Nord, ook met 2 tunnels, 1060 meter en 4650 meter lang.  Maar je mag zelf door de tunnels varen. Ik koos voor het laatste kanaal, ik heb liever zelf alles in de hand. Ook dankzij verhalen met meerdere boten achter elkaar vastgemaakt in de tunnel van St Quentin , botsend  tegen de kanten  en dat bijna 2 uur lang. De 'commerce' neemt ook het Canal du Nord en dat betekent veel vrachtvaart.  Niet zoveel als op het Amsterdam-Rijnkanaal en omdat de maximale snelheid 10 km en de oevers schuin oplopend zijn geeft dat weinig problemen voor de pleziervaart.  De eerste dag schoten we op tot rond 3 uur en we achter een langzaam varende geladen 'commerce'  kwamen.  Passeren heeft geen zin, daarvoor volgen de sluizen elkaar te snel op en beroepsvaart heeft altijd voorrang. Veel aanlegplaatsen voor de pleziervaart zijn er niet en schuine kades  zijn ook geen optie.  In de langste tunnel is halverwege extra ruimte gemaakt zodat schepen elkaar kunnen passeren.  Ook dat scheelt tijd maar is wel een aparte ervaring. Goed plannen heeft enige zin, maar het blijft een loterij.  Zo vroeg mogelijk gaan varen ( om 6.30 gaan de sluizen open) en helaas eerder stoppen bij tegenslag als daar tenminste gelegenheid voor is.  In twee en een halve dag waren we opeens in de buurt van Lille.


EEN   'LOOGMANNETJE'




Het Canal du Nord is 95 km lang  en heeft 19 sluizen met een verval van steeds rond de zes meter. Bij omlaag sluizen verdwijnt de helft van het water van de 90 meter lange sluis in een spaarbekken ernaast, de andere helft in het kanaal.  Omhoog wordt eerst het spaarbekken  geleegd in de sluis, daarna aangevuld door kanaalwater. Dat scheelt veel waterverlies en gaat heel snel. De sluisdeur zie je langzaam omhoog worden getrokken met een enorm watergordijn eronder.  De sluis uitvarend krijgt je boot een wasbeurt, zoals in de 'wasstraat van Loogman' in Aalsmeer! Om de paar uur een 'Loogmannetje'!


                                              LILLE





Eind augustus waren we in de buurt van Lille, waar in het eerste weekend van september de grootste braderie van Frankrijk wordt gehouden. Al in de 12e eeuw kwamen kooplieden van heinde en verre naar deze stad. Gedurende deze 'grand foire ' kon men de koopwaar verkopen zonder belasting daarover te betalen. In de 16e eeuw werd het toegestaan om ook gebruikte huishoudelijke spullen te verkopen. En nu komen er  jaarlijks ruim 2 miljoen mensen  naar Lille. Met een onderbreking in 2016 na de aanslag in Nice. Dit jaar zijn er  3000 extra man politie op de been en rond het centrum zijn 600 betonblokken geplaatst van elk 2 ton. In Lille is (nog) geen echte jachthaven en daarom lagen wij 5 km verderop in Wambrechies. De stad was veranderd in een vesting waar wij met een veilig gevoel met het openbaar vervoer in 15 minuten in hartje centrum waren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten