zondag 21 juni 2015

2015-06-21


DRUKKE DAGEN IN LYON

Fransje kwam met het vliegtuig naar Lyon voor een weekje Broomservice aan boord. Het werd een gezellig en druk weekje met zomerse temperaturen. Op de tekening van boven naar beneden de Basiliek van de Fourvière, met een funiculaire vanuit Vieux Lyon te bezoeken. En eenmaal beneden bevindt zich de kathedraal van St Jean, waar wij later in de week van een fantastisch concert getuige waren. Van de Confluence kan je per boot, de Vaporetto naar het centrum, de naam van de boot is gejat uit Venetië. Je komt aan bij één van de grootste pleinen van Frankrijk, het Place Bellecour, 300 bij 200 meter groot. Het was warm en Fransje en Elsbeth wilden graag zwemmen. Helaas het aan de Rhône gebouwde zwembad van Olympische afmetingen was dicht. Gedurende het weekend dat Fransje er was vond het Pardon des Mariniers plaats in de haven. Een feestelijke opening van het vaarseizoen met een religieus tintje. Er was een openluchtmis en alle boten werden gezegend door een langsvarende priester, zelfs de Gairloch! En Fransje had ons veel te vertellen. Zij was net terug van een lange reis door Japan en was er erg enthousiast over. Dat werd sushi eten en tomaten met meegebrachte Wasabi saus! Een drukke week hoort bij een drukke tekening.

REQUIEM VAN MOZART

Aan de voet van de heuvel van de Fourvière langs de Saône bevindt zich de tweede kerk, de Saint Jean. Deze Basiliek St. Jean, ook wel Primatiale genoemd, bezit een bijzonder gemengd  koor van ruim 50 leden. Zij ondersteunen niet alleen het gezang tijdens de diensten. Maar elk jaar voeren zij een groot koorwerk uit. B.v. de Johannes en de Mattheus Passion, vele Stabat Maters en Requiems. De leden van het orkest, die het koor ondersteunen, zijn op een of andere manier ook gelieerd aan de kerk. Fransje was voor een week in Lyon en met zijn drieën hebben wij een concert in deze kathedraal bezocht. Na het dubbel vioolconcert van Bach, briljant uitgevoerd door twee zusjes, Franse wonderkinderen 16 en 18 jaar oud met rode haren en rode jurken stond dit jaar het Requiem van Mozart op het programma. Niet te traag, maar in het tempo zoals ik het ken van Daniël Barenboim. Toeval of niet, twintig jaar geleden heb ik deze CD gekocht in... Lyon. En ik denk de dirigent destijds ook! Maar dit meesterwerk van Mozart horen spelen met de gebruikelijke nagalm in een kathedraal, daar kunnen de allerbeste luidsprekers thuis nooit zo laten horen!

LA CONFLUENCE

Waar de Saône in de Rhône uitkomt is een schiereiland van 500 hectare. Gescheiden van het centrum door het Gare Lyon- Perrache en de oude autoroute du Soleil. Eigenlijk geen doorkomen aan. Vroeger ging de snelweg dwars door Lyon door een tunnel onder een heuvel de Fourvière waarboven de beroemde kerk de is gebouwd. Aan het eind van de tunnel ga je direct de Saône over, weer een tunnel onder het station door en aan het einde daarvan met een bocht van ruim 90 graden naar rechts langs de Rhône. Dat ging altijd zeer langzaam, er was altijd file. Boven deze scheidslijn was het centrum van Lyon, eronder de industriële infrastructuur. Zoals het abbatoir, de gasfabriek en een havengebied met pakhuizen. Toen dit alles in de tachtiger jaren in onbruik raakte, verviel dit gebied tot misdaad en prostitutie. Er werden zelfs twee gevangenissen gebouwd! In 1995 was Raymond Barre, de toenmalige burgemeester van Lyon de man met visie die het plan opperde om het centrum uit te breiden naar het zuiden en het oude industriegebied weer attractief te maken en bij het centrum te trekken. Alle grond werd aangekocht en er werd een urbanisatieplan gemaakt voor wonen, werken en ontspanning en wel zo energiezuinig mogelijk. Een meerjarenplan van 30 jaar, in 2025 moet alles klaar zijn. Er is al veel gebeurd. De jachthaven is klaar, waar wij 14 dagen gelegen hebben. Vlak naast het winkelcentrum met op de bovenste verdieping restaurants en ernaast een bioscopencomplex. Veel gebouwen in verschillende stijlen om te wonen en werken zijn verrezen. Het was een waar laboratorium voor hedendaagse architecten. Alleen het winkelcentrum had weinig klandizie. Aan de situatie bij het station en de autoroute was niets veranderd, de bereikbaarheid van de nieuw opgezette uitbreiding van het centrum was zwaar onvoldoende. De autoroute is inmiddels omgeleid buiten Lyon om. Dat niemand eraan gedacht heeft de metrolijn vanuit het centrum door te trekken werd door de oppositie in de gemeenteraad natuurlijk de grootste blunder in de historie genoemd. Deze zal er t.z.t. wel komen. Sinds vorig jaar heeft men alvast een tramlijn doorgetrokken naar La Confluence. Het paradepaardje van het Grand Lyon is het nieuwe prestigieus museum, gebouwd op de punt, waar de twee rivieren samen stromen. De opdracht werd verleend aan een Weense groep architecten "Coop Himmelb(l)au", die o.a het UFA Cinemacenter in Dresden hadden gebouwd. Bij de fundaties ging het al mis. De grond was niet vast genoeg en bij veel stroming in beide rivieren kwam daar beweging in. De bouw werd stop gezet, de verzekeraars wilden niet meer verder. Het gebouw in glas, staal en beton is sinds een half jaar eindelijk klaar. De kosten waren opgelopen van een begrote 60 miljoen naar 250 miljoen. Ach, dat soort overschrijdingen zijn wij in Nederland ook gewend... Het heeft wat gekost, maar het resultaat mag er zijn. In het museum is een vaste collectie met een mix van natuurlijke historie en wetenschappen en interessante tijdelijke tentoonstellingen. Alles smaakvol ten toon gesteld. En met een goede airco, buiten was het 35 graden, we hebben er een hele dag met plezier doorgebracht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten