donderdag 8 mei 2014

2014-5-8


OVERWINTEREN IN TOULOUSE

Terug uit Nederland troffen wij de de boot in goede conditie aan. Binnen was alles droog gebleven. Lag er vorig jaar een dik pak sneeuw op de boot bij aankomst. Nu had het vooral veel geregend deze winter. Het gevolg daarvan was dat bij het houtwerk rondom de boot op plekken, die niet veel zon hadden gezien, gras groeide en wij zowaar een tuin aan boord hadden. Afgelopen winter zijn 6 van de 47 boten bewoond geweest. Vorig jaar maar 2. De Capitainerie van de haven is daar niet echt op ingesteld. Van 1 november tot 1 maart slechts 16 uur per week open en rond de kerstdagen zelfs 14 dagen helemaal dicht. Dan kan er geen gebruik gemaakt worden van de sanitaire voorzieningen en de WIFI. Sinds een paar jaar is de gemeente Toulouse eigenaar van de haven en heeft de ambtenarij toegeslagen. Sylvianne heeft sinds 2000 de haven alleen beheerd en werd 'haar' haven in 2008 uitgeroepen tot de beste port de plaisance van Frankrijk. Zij is een echte schippersdochter, geboren op een péniche op de Garonne. Nu heeft zij er 2 collega's erbij gekregen, erg vriendelijk, maar zij hebben geen enkele affiniteit met het water. Alle drie moeten zij als ze op de pontons lopen verplicht een fluoriserend jasje en zwemvest aan Volgens Sylvianne: pour la Photo! Al haar in de loop der jaren opgebouwde privileges in de haven is zij per aangetekende brief kwijt geraakt. Zo mochten zij niet meer hun auto parkeren in de haven. Eens per week komt de 'directrice' uit het stadhuis voor overleg en controle en worden alle nieuwe regels extra in acht genomen. Voor duizenden euro's zijn enkele pontons vernieuwd en als er maar een klein deukje in een drijver zat werd die direct vervangen. Elke maand komt er iemand langs om water- en bodemmonsters te nemen en elke week verschijnt een wagen met aanhanger met roeiboot. Die gaat te water en 2 mannen in fluorescerende pakken, ook met zwemvest natuurlijk, tuffen door de haven om het vuil uit het water te vissen. Een dagtaak hebben zij daaraan! Om je boot in de winter achter te laten is deze haven de veiligste van het hele zuiden. Er staat een hek omheen en je kan alleen met een sleutel binnen. In de tijd dat wij er waren is er een ápero en een barbecue georganiseerd. Zo hebben wij de bewoners van de haven leren kennen. En heeft Elsbeth een aantal boten getekend. In de komende blogs kan je ze zien.



MERCATOR
Het schip van Sylvianne, dat zij met haar man Bruno en haar 2 honden bewoond. Zij is nog steeds de koningin van de haven, die zij 'avec plaisir' jarenlang zelf heeft geleid. Over 15 maanden gaat zij met pensioen. Daar verheugt zij zich erg op, nu ze een echte 'fonctionaire' is geworden. Met haar man Bruno, nu nog kapitein op de rondvaartboot in de Garonne 'La Capitole', gaan zij door Europa varen. Maar ook naar Sneek, waar de boot ooit is gebouwd. Met de voorbereidingen zijn zij druk bezig. Zij hebben zelfs een rose buggy-auto gekocht met opklapbare aanhanger, die op het voordek komt te staan. Dat lijkt haar beter dan fietsen!


ROVI 1

Aan de buitenkant van de steiger, waar ook wij aanliggen ligt de ROVI 1. Een oude olietanker, die vroeger olie van Rotterdam (RO) naar Vianen (VI) vervoerde. Jaren geleden verbouwd in Leiden voor een tiental Australische eigenaren. Er zijn nog 2 eigenaren over. De groep dacht dat VI een afkorting was van Venetië. Voor Australische begrippen ligt dat vlakbij Rotterdam. Na een bezoek aan Venetië kwamen zij achter dat hun boot toch niet op een gondel leek! Ons uitzicht naar de andere kant van het kanaal is verstopt achter een enorm groen zeil vanaf de stuurhut tot aan de punt van de boot gespannen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten