donderdag 11 oktober 2012

2012-10-11


JULIA HOYT

Jaren geleden kreeg ik naar aanleiding van een kookprogramma op de BBC van Elsbeth het kookboek van Kate Hill ‘A culinary journey in Gascony’, als voorschot op onze toekomstige reizen. Op een meer dan 100 jaar oude in Nederland gekochte tjalk voer Kate Hill heen en weer op het Canal lateral de la Garonne, tussen Castets en Camont, een gehucht vlakbij Agen. Daar kon haar boot bij haar huis langs het kanaal afmeren. Zij is een professionele (TV)kok, die kooklessen gaf, al varende in de negentiger jaren. Dat laatste geeft zij nog steeds alleen niet meer op haar boot, maar in haar huis in Camont.
De boot, de Julia Hoyt genaamd, ligt nog steeds in het kanaal bij haar huis. Maar heeft wel duidelijk betere tijden gekend! Haar recepten zijn prima en zij beschrijft de omgeving precies zoals wij dat na 15 jaar nog steeds ervaren.



DIESEL RAAKT OP

Mogelijkheden tot tanken langs een kanaal zijn schaars, zeker in het zuiden. Alsof het afgesproken is bestaat er langs het hele 400 km lange Canal des deux Mers een ‘eenheidsprijs’ van 1,70 euro per liter, een woekerprijs. En president Hollande heeft sinds kort de dieselprijs nog verlaagd! Van de totale 900 liter zijn er nog slechts 100 over in mijn tanks. Te weinig om Toulouse te halen. Aan Engelse boten heb ik gevraagd hoe zij dit oplossen. Heel simpel! Bijna alle Engelse boten hebben een auto aan de wal. Zij varen 30 km verder en met de auto van andere Engelsen wordt hun eigen auto opgehaald. En Engelsen genoeg hier op het water! Zij gebruiken de auto om naar Frankrijk te komen en boodschappen te doen bij de Lidl, hun favoriete supermarkt. Maar ook om diesel te halen bij een hypermarché. Er lagen nog 2 Engelse boten en met al hun jerrycans zijn wij naar een Intermarché gereden om voor 1,33/liter 7 x20 liter te tanken. Aan boord was de inhoud met een elektrische hevel in een half uur in de tanks van de Gairloch. Zo hebben we veel geleerd en waren dankbaar voor de tip en de hulp. Maar het blijft vreemd als passagier in een Engelse auto te zitten met het stuur rechts.




BODY AND SOUL

In Meilhan langs het kanaal is de haven een compleet Engelse enclave. Ook de havenmeester is een Engelsman. Dat staat wel altijd garant voor prima WIFI, zo hebben wij gemerkt op onze reis. Er liggen veel narrowboats. Vroegere vrachtboten, lang en smal, die zonder stootwillen precies qua breedte in een sluis pasten. Het idee was dat er dan ook weinig waterverlies was bij het schutten. In Meilhan kan je zelfs narrowboats huren (Minervois-cruises). Alleen in Engeland wordt daarvoor reclame gemaakt. Één narrowboat was bijzonder, de Body and Soul. Wij lagen er vlakbij en aan het eind van de middag kwamen er heerlijke kook- en bakluchten uit de boot. We kregen er honger van! Op deze fraai beschilderde boot bestaat de mogelijkheid voor een candellight dinner cruise op het kanaal. Of een diner/lunch op de steiger. Ook hun hondje Spudd had tafelmanieren. En dat zie niet vaak bij een Jack Russel! Later ontdekten wij hun website: http://tillersandtastebuds.typepad.com/tillers_and_tastebuds/



DA VINCI

Nog een boot van een Engelsman in Moissac, anders dan anderen. Een oude houten boot luxueus verbouwd met grote keuken, salon en slaapkamer met badkamer. De boot kan je van 2 tot 7 dagen huren als een Bed and Breakfast. Je mag er alleen niet mee varen, maar kan wel voor je naar de Tarn gevaren worden! Zie www.romanticgiteboat.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten