zondag 28 augustus 2011

2011-8-28

CANAL ENTRE CHAMPAGNE ET BOURGOGNE

In Pontailler verlieten wij de Saône om het Canal entre Champagne et Bourgogne op te varen, vroeger heette dit het Canal de Marne à Saône.
224 km lang met 114 sluizen, waarvan het verval vaak drie tot vijf meter is. Geen verhaalpotten aanwezig en niet alle sluismeesters zijn bereid een lijntje aan te pakken. Het kanaal doorklieft het plateau van Langres. Daar moet je door de bijna 5 km lange tunnel van Balesmes. Boven je hoofd is de bron van de Marne, een rivier, die later dicht bij het kanaal loopt en die je via vele aquaducten passeert en die wij kilometers verderop hopen te bevaren om Parijs te bereiken. In Cusey was een boot wanhopig op zoek naar een ligplaats en wij nodigden hem uit naast ons te liggen. In Frankrijk een niet gebruikelijke gewoonte. Toen ik ook stroom aanbood via mijn boot werden wij uitgenodigd voor de apéro bij hem aan boord. Bernard Grioni is een gepensioneerd ingenieur en in zijn werkzame leven verantwoordelijk voor het technische gedeelte van dit kanaal. Hij vertelde dat dit kanaal het paradepaardje van de VNF is als het om de verbinding Noord-Zuid gaat. En daar is veel geld ingestoken, dit ten koste van het ‘paralel’ gelegen Canal des Vosges. Er komen in dit enorme agrarische gebied steeds meer aanlegplaatsen bij (met water en elektriciteit) voor de pleziervaart. Wel vaak bij dorpen zonder winkels helaas. Vanaf volgend jaar zijn alle sluizen geautomatiseerd.
Er is een leuk gidsje, via de Franse VVV verspreid, uitgebracht in vier talen. Daar op staat waar water en/of elektriciteit is. Het is in 2007 uitgegeven. De tekst is op de toekomst geschreven in een overigens slechte Nederlandse vertaling. De informatie klopte ook niet altijd. Je moest vier jaar van tevoren de plannen voor de komende jaren opgeven! En dat is zoals vaak in dit land bij plannen gebleven.
Bernard hielp ons uit de droom door op de gids aan te geven waar op dit moment de plannen al verwezenlijkt zijn en waar niet.

OISILLY

De ene dag kom je geen boot tegen en kan je op een picknickplaats aanleggen met een fantastisch uitzicht. De andere dag lig je met acht boten dubbel aan steigers met elektriciteit. Zo’n rustige plek was Oisily. In het dorpje verderop ligt een kasteelachtig huis met enorme tuin van een lid van de senaat in Parijs. Kilometers ver uitzicht en je kon tot diep in de nacht zien hoe tractoren met grote aanhangwagens de strobalen van het land haalden. Elsbeth kwam ’s-middags van haar fietstochtje terug met drie Franse dames die in een dorp verderop een café zochten om thee te drinken. “Kom maar achter mij aan”! En zo hebben de verbaasde dames aan de picknicktafel bij onze boot met het fantastische uitzicht een potje thee leeggedronken. De volgende keer zijn wij uitgenodigd op de apéro bij hen thuis, zij wonen naast de kerk in Maxilly. Op de avondwandeling kwamen een jong echtpaar tegen, die ons meenamen en alle wetenswaardigheden lieten zien van dit kleine dorpje.

ÉCLUSE NR 12 DE PIÉPAPE

Ook langs dit kanaal veel lege sluishuizen. Door de automatisering van de sluizen zijn sluismeesters niet meer nodig. Liggen deze huisjes afgelegen en zijn ze alleen te bereiken via een jaagpad, dan mogen er alleen werknemers van de VNF in wonen. Alleen deze werknemers is het toegestaan om met een auto op een jaagpad te rijden. Elsbeth vond deze huisjes zo mooi, dat zij er een bouwplaat van gaat maken. Te bestellen tegen Sinterklaas!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten