zondag 11 juli 2021

 

                   HAASTRECHT deel 2




Bij de gedempte sluis, waar eens de Vlist in de Hollandse IJssel uitmondde, sta ik voor een bord met informatie over de oude situatie. Opeens staat er een fietser naast me die zegt : ‘Ik zie dat U het bord aandachtig leest en geïnteresseerd bent. Ik kan U een privérondleiding geven in het museum ‘Het poldergemaal ‘of in de boezemmolen nr 6 met de grootste wiekslag van alle molens in Nederland, ik heb de sleutel van beiden.” Dat aanbod slaan wij niet af en spreken af voor de volgende ochtend om half tien bij zijn woning. Hij bleek de buurman te zijn van Paulina ! Een groot doktershuis, want onze rondeider was gepensioneerde huisarts. Op weg fietsend naar de molen wordt hij door iedereen begroet. “Die heb ik nog ter wereld gebracht, en wijzend díe ook “! Aangekomen bij boezemmolen nr. 6  vertelt  hij gepassioneerd over de herbouw van de molen, die hij namens de stichting Het Zuid-Hollands Landschap, de eigenaar, begeleidde. Hij was vol lof over het vakmanschap van de timmerlui. Volgens Elsbeth is hij een ‘topdokter’ ! Hij vertelde ook een depressieve patiënt naar tekenles te hebben gestuurd. En als zij niet durfde dan ging hij mee. Dat heeft hij ook nog gedaan ook. Via de mail stuurde hij enkele voorbeelden op van zijn werk. Daar was Elsbeth enthousiast over. Ons bezoek aan  Haastrecht zullen wij niet gauw vergeten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten