vrijdag 5 oktober 2018

 PRINSENDAM





Wij lagen  aan het wachtponton recht tegenover de Royersluis in een bocht van de Schelde. Zeer onrustig door de golven van voorbij  varende schepen. Opeens verscheen  de neus van een zeer groot schip om de hoek. Het was de Prinsendam van de Holland Amerika Lijn. Dit ruim 200 meter lange schip met 9 dekken hoog voer op eigen kracht 50 meter langs de  Gairloch. Een imposant gezicht. Verderop voorbij het scheepvaartmuseum hielp een sleepboot het cruiseschip bij het keren en vastleggen aan de kaai. De Prinsendam lag uiteindelijk nog  dichter bij het centrum dan wij later in het Willemsdok. De volgende ochtend zagen wij de gasten van boord komen.  We schrokken van hun leeftijd. Na het sluiten van veel bejaardentehuizen, zijn  er gelukkig ook nog drijvende. Diegenen die het zich kunnen permitteren hebben wel geluk.


                                                        ANTWERPEN


Met Ellen aan boord zijn wij van Gent naar Antwerpen gevaren over de Schelde. Een getijderivier met een verval tussen eb en vloed van 2 meter in Gent tot 5,50 meter in Antwerpen. Ruim 3 uur na hoog water in Antwerpen is de beste tijd om uit Gent te vertrekken. Dat kwam prima uit voor ons. Om 11 uur in de ochtend gingen wij door de laatste sluis te Merelbeke.  Ruim 5 uur later waren wij in 'den Anvers'.  Normaal gaat de recreatievaart door de Kattendijksluis, drie uur vóór en drie uur na hoogwater,  naar het Willemsdok, de jachthaven. Maar de sluis  is  al een maand gesloten. Bij graafwerkzaamheden in de buurt is een kabel losgetrokken en de sluis zit zonder stroom. In België is het dan gebruikelijk om zich eerst  over de schuldvraag te bekommeren. In dit geval leidde dat zelfs met advocaten tot rechtszaken door de betrokken instanties. En men gaat in beroep als het tegenvalt etc. Pas als de schuldige is aangewezen dat maanden kan duren  gaat men beginnen met de reparatie. Ik moest daarom door de Royersluis. Bedoeld voor de beroepsvaart en alleen toegankelijk als de boot een FD-nummer heeft. De aanvraag is gratis en bedoeld o.a. voor het innen van havengeld. De rekening krijg je later thuis gestuurd. In het Willemsdok is havengeld bij het liggeld inbegrepen. Ik heb dus het nummer alleen nodig om door de Royersluis te komen. Van te voren aanvragen want zonder kom je echt de stad niet binnen. Dat overkwam een Duitser die reeds aan het wachtponton aan de overkant van de Schelde lag te wachten. Ik gaf mijn die ochtend per mail gekregen nummer door en kon om 19.00 uur de sluis door. De Duitser had bij aanmelden kennelijk het nummer van zijn Vlaams vaarvignet doorgegeven want hij werd niet opgeroepen voor de doorvaart van 19.00 uur, ondanks al zijn protesten. Van een FD-nummer had hij nog nooit gehoord. Achter 6  beroepsvaartschepen  mocht ik achteraan  aansluiten, geholpen door een sluismeester. Het schutten duurde een half uur en het  werd het donker in de 100 jaar oude sluis. Nadat alle vrachtvaart de sluis uit was maakte de sluismeester mijn lijnen los en kon ik nog net voor de aanstormende invarende beroepsvaart de sluis verlaten.  Met een grote bocht erom heen varend kon ik ook nog net door de Londonbrug en de Siberiabrug, de brugwachter had gelukkig op mij gewacht. Na 5 uur varen en 5 uur wachten op één sluis en 2 bruggen waren wij eindelijk in het Willemsdok en kon onze apéro beginnen. De Duitser hebben wij niet meer terug gezien in de haven. Hij heeft waarschijnlijk noodgedwongen moeten kiezen voor de jachthaven op de linkeroever. Ook toegankelijk via een sluis.  Maar slechts open één uur voor tot één uur na hoogwater. En aan het wachtponton mag je de nacht niet doorbrengen met je boot....

                                              

                                             VERDER  NAAR  HET  NOORDEN




Ons vaarplan is om vanuit Antwerpen via Eindhoven en 's-Hertogenbosch terug naar Aalsmeer te varen. Dat betekent via een stuk Albertkanaal, Kanaal Kwaadmechelen-Dessel naar het Kanaal van Bocholt naar Herenthals. Langs de kanten van dit kanaal staan nog steeds bunkers in het water. Toen tussen de 2 wereldoorlogen er opnieuw dreiging kwam vanuit Duitsland heeft men deze als verdediging gebouwd. Met 2 schietgaten naar beide kanten van het kanaal  voor een mitrailleur, dat zou de Duitsers zeker tegenhouden, mochten ze over het water België gaan binnenvallen. Net als Nederland was ook België snel overrompeld door het Duitse leger. Deze bunkers hebben ze niet eens gezien. De bunkers  zijn daarom allemaal nog intact en werden alleen ontmanteld.  Met betonnen muren van één meter dik was het na de oorlog onmogelijk deze puisten langs de oevers te verwijderen, in de weg staan ze ook niet. Behalve die in Oud-Turnhout. Na ruim zeventig jaar wordt er nu in 2018 gesproken om die toch maar te verwijderen. De andere bunkers fungeren tegenwoordig als verblijfplaats voor vleermuizen met de 2 schietgaten als ingang. Eind september varend over dit kanaal zien wij ook vele vogels overvliegen naar het zuiden, terwijl wij  verder naar het noorden varen.

                   HOE   WIJ  GEVAREN  ZIJN   IN  2018
                                                                  



Eind februari hebben wij ons nieuwe appartement betrokken, meestal de tijd om naar onze boot terug te gaan. Dit jaar waren wij  2 maanden later dan normaal terug op de Gairloch in Briare.  Half mei vertrokken wij van uit Briare richting Aalsmeer. Onze boot is nu 7 jaar in Frankrijk en voor sommige  reparaties kan je beter terug zijn in Aalsmeer. Op de kaart is te zien hoe wij zijn terug gevaren.  Terug in Aalsmeer hebben wij van uit Briare over water 1672 km afgelegd, via 352 sluizen en 12.822 meter aan tunnel.  Voorlopig een eind aan onze blog dit jaar. We gaan eens nadenken over waar naar toe te varen volgend jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten