maandag 5 september 2011

2011-9-5


TUNNEL VAN BALESMES


De tunnel is bijna 5 km lang. Je kan elkaar niet passeren, alleen met toestemming van de VNF  krijg je een tijd van doorvaart. Om negen uur in de ochtend kwam een Doerak langs varen. Zijn vele werkboten omgebouwd tot woonschip, deze Doerak was werkboot geworden voor de elektricien, die in de tunnel de lampen verving. Een houten stellage met bovenop zakken met werkmateriaal en 2 fietsen. Onderweg zette hij zijn spullen neer op het jaagpad in de tunnel, waar hij bezig was. En voer door naar het einde van de tunnel om aan te leggen en naar zijn ‘werk’ terug te fietsen door de tunnel. Via de  marifoon vroeg ik toestemming achter hem aan te varen, dat mocht. En zo heb ik deze praktische oplossing met een Doerak mogen aanschouwen.






LANGRES


Bij Langres direkt na de tunnel bereikt het kanaal zijn hoogste punt, 340 meter boven NAP. Op het plateau van Langres hebben vier rivieren hun oorsprong. De Maas, de Aube , iets verderop de Seine en vlak boven je hoofd in de tunnel ontspringt de Marne. De stad zelf ligt nog eens 100 meter hoger op een heuvel. De haven ligt 2 km van de stad verwijderd. We hebben daar een aantal dagen gebivakkeerd vanwege een lekkende olieleiding. Je kan met een bus voor 0,80 ct naar boven om je voor 6 euro te laten rondrijden in een toeristentreintje, de moeite waard. De vrouwelijke chauffeuse reed met uiterste precisie door kleine poortjes van de stadswal. Er is zelfs een camping binnen de stadswallen. Het is de stad van Diderot, wijsgeer en redacteur van de beroemde Encyclopédie, die later geboycot werd. Niet iedereen was het eens met zijn verlichte ideeën over vrijheid van meningsuiting en godsdienst. Een eeuw later werd hij gerehabiliteerd en heeft de stad hem geëerd met een standbeeld midden in de stad. Achteraf waren ze wel blij met deze inwoner. Alles werd naar hem vernoemd, het lycée, de pharmacie , de tabac, etc. Wij waren ook blij maar dan met de garagist van garage Un,Deux,Trois. Met hem en de kapotte olieleiding heb ik nog een extra toeristische toer gemaakt door Langres en de omgeving op zoek naar vervangende onderdelen. De leiding is uiteindelijk gelast. Alles is nu weer oké met de motor.

ELEKTRIEK IN DE HAVEN VAN LANGRES


In de haven in Langres is gratis elektriciteit. Er zijn 12 aansluitingen met erop vermeld 10 ampère ieder. Toen ik er lag was de haven vol, zeker nu het Canal des Vosges gesloten was. Om 17 uur in de middag was er stroom gegarandeerd tot 8 uur in de ochtend. Maar om 19 uur was er al geen stroom meer dankzij boten met (vaat)wasmachines, kookplaten, airco´s en diepvriezers, die hun omvormer op 10 ampère hadden staan. De hoofdstop was er uitgevlogen. Alle dagen gemopper op de steiger ´s-ochtends. Navraag bij de ‘responsable’ leerde mij dat zijn ‘Petit Chef‘ had besloten, dat er voor de hele haven niet meer dan 30 ampère ter beschikking zou worden gesteld, het was immers gratis, dat moest wel voldoende zijn! Maar 12 aansluitingen met erop vermeld 10 ampère is 120 ampère totaal! Rekenfoutje?? Zelfs hij begreep niet waarom men hiertoe besloten had.  Ik ben alle boten langs gegaan en het verhaal van de ‘rekenfout’  uitgelegd. Als iedereen maar 3 ampère stroom zou nemen moest het goed gaan. Et Voilà!
Iedereen had de volgende nacht stroom tot in de ochtend. Maar de "Chef” van het stadhuis had anders besloten. Er zijn nu te veel boten en te veel klachten : zolang het Canal des Vosges is gesloten, stoppen wij met de elektriciteit, papier op de palen met ´Hors de Service´, dan hebben wij geen sores aan ons hoofd. Iedereen weet dan dat kan heel lang duren hier! C’est la France….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten