donderdag 26 mei 2016

2016-5-26




MONSIEUR LE MAIRE DE BRIARE

In de plaatselijke krant stond een interview met de burgemeester van Briare. We waren hem al meerdere malen tegen gekomen. Want hij valt wel op als best geklede man in het stadje. Altijd in een driedelig pak en altijd met sokken in de kleur van zijn stropdas loopt hij door Briare, deze vader van drie kinderen en negen kleinkinderen. Als hij zijn vrienden en bekenden een hand geeft, als belangrijk man doe je dat in Frankrijk de hele dag, dan houdt hij die hand even vast en legt snel zijn linker hand op zijn rechter, soms gevolgd door een vaderlijk schouderklopje. Voor de dames pakt hij met zijn linker hand snel zijn bril van zijn hoofd en geeft ze drie kussen op de wang. Iedere ochtend is hij rond 9 uur te vinden in dé kroeg van Briare de PMU Bar l'Agriculture voor zijn krantje en kopje koffie. Daar houdt hij een inloopspreekuur voor de inwoners om dan rond half tien naar de Mairie te gaan. Terugkijkend op de twee jaar dat hij in functie is vindt hij het jammer dat hij zijn belofte om de administratie terug te dringen geen gestand heeft kunnen doen. In Frankrijk, waar één op de vijf inwoners ambtenaar is, natuurlijk onbegonnen werk! Maar als verkiezingsbelofte doet dat het altijd prima, zelfs President Hollande heeft dat drie jaar geleden ook beloofd...

MARCHÉ À BRIARE


Wat altijd doorgaat in Frankrijk zijn de markten. In kleine dorpjes staan dan een paar kramen. Briare heeft een regionale functie. En heeft daarom een zeer uitgebreide markt op de vrijdag op een groot plein achter de kerk, waar men van heinde en ver naar toe komt. Je koopt er de verse groente van plaatselijke telers. En natuurlijk geitenkaasjes, crottins, je bent immers niet ver van Chavignol vlakbij Sancerre. De ambulante slagers doen ook goede zaken deze week, nu de plaatselijke Boucher met vakantie is. Ik kocht een stuk Poulet Citron, gekookte kip met citroen in gelei, niet te versmaden! In de vitrine stond een bak met vlees dat er uit zag als Bœuf Cuit. De slager zei dat het geen bœuf, maar chevaline was, paardenvlees dus. Ik zei dat ik mijn vrouw daar vast geen plezier mee zou doen. Een vrouw achter mij merkte op dat het très délicieux was. Ik was niet te overtuigen. De slager gaf mij toch een stuk mee. En op de vraag, hoe leg ik dat uit aan mijn vrouw, antwoordde hij "Ne dites rien!". Hou je mond dus. Typisch staaltje Franse verkooptechniek. Ik heb het hele verhaal eerlijk aan Elsbeth opgebiecht en zij moest er vreselijk om lachen en vond de Boeuf, sorry Cheval Cuit heerlijk!

LAVERIE

Grote verrassing bij onze terugkomst in Briare. Bij de grote supermarkten van Carrefour en de Intermarché zijn op de parkeerplaatsen buiten een soort bushokjes met een wasmachine voor 8 kilo voor 4 euro of één voor 18(!) kilo voor slechts 8 euro wasmiddel inbegrepen en een droger, voor 2 euro is die 15 minuten bezig. Een heel slim idee, je neemt je was mee, stopt voor het "bushok", de was erin, je gaat winkelen en na en half uur is de machine klaar! We hebben het uitgeprobeerd. Zo snel en zo droog, daar kan geen wasmachine ook thuis niet tegen op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten